Vindbaarheid op internet in orde maken (SEO)

seo in googleDe vindbaarheid op het internet en dan met name in Google, is voor bedrijven steeds belangrijker aan het worden. Consumenten die opzoek zijn naar een product of dienst vragen in veel gevallen Google om hulp bij het vinden van bedrijven die dergelijke producten of diensten aanbieden. Maar niet alleen in de B2C branche is het interessant. In de B2B branche kan het ook absoluut interessant zijn om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten van Google. Maar hoe kan uw bedrijf vindbaar worden in de belangrijkste zoekmachine?

Relevantie is alles

De basis van een zoekmachine is natuurlijk dat de mensen die ervan gebruik maken vinden wat ze zoeken. De relevantie is dan ook alles. Als iemand zoekt naar bijvoorbeeld een schilder in Amsterdam, dan moeten er schilders uit Amsterdam getoond worden. Op zich natuurlijk heel logisch, maar wel goed om te weten. Websites van bedrijven kunnen worden geoptimaliseerd, zodat de zoekmachines deze goed kunnen lezen en dus relevanter aanmerken. Hoe meer relevant een pagina / website is voor het gene waar naar gezocht wordt, hoe beter de posities in de zoekresultaten zullen zijn. Dit is gemakkelijker dan gedacht wordt. Er zijn zelfs mensen zoals Simply Rank seo consultant die zich hierin specialiseren. De optimalisatie en het relevanter maken van de website of pagina wordt op een aantal manieren gedaan. Hoe werkt dat dan precies?

Relevantie op de pagina (on-page)

Ten eerste is het belangrijk dat de pagina zelf relevant is voor de zoekwoorden waarvoor wordt geoptimaliseerd. Er zijn een aantal belangrijke plekken waar dit kan worden gedaan. De titel van de pagina of website is zeer belangrijk, maar ook de meta-description en H1 tag spelen hierbij een belangrijke rol. Daarnaast moeten de teksten die op de website staan uniek zijn en goede informatie bevatten waar de lezer of zoeker ook daadwerkelijk iets aan heeft. De zoekmachines zoals Google zijn slim genoeg om uit te vogelen of uw teksten uniek zijn en dus niet 1 op 1 zijn gekopieerd vanaf een andere website.

Relevantie vanaf andere websites

Zoekmachines zoals Google hebben een buitengewoon geavanceerd algoritme ontwikkeld, dat berekend waar de websites komen te staan. Externe vermeldingen spelen hierbij een zeer belangrijke rol. En het is ook zeker erg slim dat dit op deze manier gedaan wordt. De gedachte van Google is: hoe meer een website wordt ‘aanbevolen’ door anderen, hoe belangrijker deze moet zijn. Door hyperlinks op het internet bepaalde Google de relevantie. Maar het is vervolgens ook zo dat de links allemaal een eigen waarde meekrijgen. Bepaalde links zijn veel sterker dan anderen. Vergelijk het met een aanbeveling. Van sommige mensen een aanbeveling krijgen is nu eenmaal waardevoller dan van andere mensen. Ook hier komt de relevantie weer om de hoek kijken.